103 - Koster 'Elsie'

16 fot. Längd 4750, bredd 1725, djup 530, djupgående 480 mm.
Byggd 2008 i Björkenäs av Bertil o Roger Andersson. Efter förebild från Hasslö Båtvarv, uppmätning nr 94. Ägare Roger Andersson, Hästö, Karlskrona. Byggd helt i ek.

5 ritningsblad i skala 1:10.

  • 103 A  Segelritning
  • 103 B  Konstruktionsritning profil
  • 103 C  Konstruktionsritning plan
  • 103 D  Spantritning
  • 103 E  Linjeritning

Uppmätning nr 103, april 2011.


Egentligen är det inte mer än 100 år sedan vi för första gången placerade en motor i en fiskebåt. I Blekinge var det år 1904, en Höör-motor på 4 Hk, vars värde var mer än 4 gånger båtens. 

Därefter gick det snabbt, fiskarna insåg att det var lönsamt, nya motortyper utvecklades, blev billigare och mera driftsäkra. I början tog man båtar som var byggda för segel, i akterstäven höggs ur för propellern och hål borrades för hylsa och axel. En sådan båt kan studeras på ritning nr 103, under 1920-talet fick den motor och däck. Men på ritningen är den rekonstruerad till sitt seglande ursprung.

Det dröjde inte länge förrän man byggde båtar som var anpassade för både motor och propeller. Dessutom förändrade man båtskrovets form för bärighetens skull, både i för och akter. För många båtbyggare tog det tid att ställa om ögonens syn på båtformen, det var först efter kriget som man blev mera motorbåtbyggare.

Det utvecklades små inombordsmotorer också, lämpliga för små båtar på 14 – 15 fot. En sådan är på ritning nr 34. Den första byggdes på Hästholmen 1951 till en inomskärsfiskare som brukade båten dagligen under 30 år. Båten var försedd med en 2 Hk AW-motor.

Dock var båtmotorn en välsignelse för större båtar som var tunga att hantera, med en motor med backslag kunde båten ta sig fram säkert även i grovt väder. Tidigt började man att bygga en kapp (huv) över motorn, men mycket snart blev hela båten överbyggd med däck och rum för besättningen. Säkerheten ökade markant.


Uppmätningarna är gjorda från befintliga båtar som är traditionellt byggda. En del är fortfarande i bruk, några förvaras på olika museer och några finns kvar som vrak på olika platser. En del av dessa vrak är mer eller mindre sönderfallna, men är rekonstruerade på ritningen. Flera båtar är borta och finns inte mera.

Till de flesta ritningar följer ett kompletterande blad med uppgifter om material och dimensioner. På ritningen visas båtarna i profil utvändigt samt profil genomskärning vid CL. I plan, vardera halvan med inredning respektive utan. Samtliga spant finns utritade. De flesta ritningarna är i skala 1:10, men några är i skala 1:20.

Ritningarna är utskrivna på bestruket standardpapper 90g, oftast i storlek A1, men kan vara större (t.ex. vrakeka 28 fot) eller mindre. Ritningsbladen skickas rullade i papprulle.

Storlek
Längd (fot) 16 fot
Längd 4750 mm
Bredd 1725 mm
Djup 530 mm
Djupgående 480 mm
  • Artikelnummer: 103
  • Lagerstatus: Finns i lager
  • 625kr

  • Exkl moms: 500kr

Relaterade produkter

94 - Motorbåt Koster

94 - Motorbåt Koster

16 fot. Längd 4730, bredd 1730, djup 610, djupgående 450 mm. Byggd 1936 vid Hasslö Båtvarv, nr 99. Byggd i ek med däck av oregon pine. Brukad som fritidsbåt. Motor Albin O-11.

500kr Exkl moms: 400kr

Träbiten 144 - Ett kosterbygge

Träbiten 144 - Ett kosterbygge

En bok om Bertil's och Roger's nybygge av nr 94, motorbåt koster. En beskrivning i ord och bild ifrån planering till provsegling. Ca 50 sidor i färg.

53kr Exkl moms: 50kr

103A - Segelritning koster 'Elsie'

103A - Segelritning koster 'Elsie'

Färglagd segelritning av 16 fots koster 'Elsie'. Byggd 2008 i Björkenäs av Bertil o Roger Andersson. Efter förebild från Hasslö Båtvarv, uppmätning nr 94. Ägare Roger Andersson, Hästö, Karlskrona.

200kr Exkl moms: 160kr

Tags: Björkenäs