109 - Motorsnipa

18 fot. Löa 5550, Lpp 5300, Lvl 4850 mm.
Bredd 1800, bredd vl 1400 mm.
Djup 650, djupgående 520 mm.

4 ritningsblad i skala 1:10.

  • 109 A Segelritning
  • 109 B Konstruktionsritning
  • 109 C Spantritning
  • 109 D Linjeritning

Konstruktion av Bertil Andersson, februari 2016.


Motorsnipa - Motorbåt

Egentligen är det inte mer än 100 år sedan vi för första gången placerade en motor i en fiskebåt. I Blekinge var det år 1904, en Höör-motor på 4 Hk, vars värde var mer än 4 gånger båtens. 

Därefter gick det snabbt, fiskarna insåg att det var lönsamt, nya motortyper utvecklades, blev billigare och mera driftsäkra. I början tog man båtar som var byggda för segel, i akterstäven höggs ur för propellern och hål borrades för hylsa och axel. En sådan båt kan studeras på ritning nr 103, under 1920-talet fick den motor och däck. Men på ritningen är den rekonstruerad till sitt seglande ursprung.

Det dröjde inte länge förrän man byggde båtar som var anpassade för både motor och propeller. Dessutom förändrade man båtskrovets form för bärighetens skull, både i för och akter. För många båtbyggare tog det tid att ställa om ögonens syn på båtformen, det var först efter kriget som man blev mera motorbåtbyggare.

Det utvecklades små inombordsmotorer också, lämpliga för små båtar på 14 – 15 fot. En sådan är på ritning nr 34. Den första byggdes på Hästholmen 1951 till en inomskärsfiskare som brukade båten dagligen under 30 år. Båten var försedd med en 2 Hk AW-motor.

Dock var båtmotorn en välsignelse för större båtar som var tunga att hantera, med en motor med backslag kunde båten ta sig fram säkert även i grovt väder. Tidigt började man att bygga en kapp (huv) över motorn, men mycket snart blev hela båten överbyggd med däck och rum för besättningen. Säkerheten ökade markant.


Båtritningar

Uppmätningarna är gjorda från befintliga båtar som är traditionellt byggda. En del är fortfarande i bruk, några förvaras på olika museer och några finns kvar som vrak på olika platser. En del av dessa vrak är mer eller mindre sönderfallna, men är rekonstruerade på ritningen. Flera båtar är borta och finns inte mera.

Till de flesta ritningar följer ett kompletterande blad med uppgifter om material och dimensioner. På ritningen visas båtarna i profil utvändigt samt profil genomskärning vid CL. I plan, vardera halvan med inredning respektive utan. Samtliga spant finns utritade. De flesta ritningarna är i skala 1:10, men några är i skala 1:20.

Ritningarna är utskrivna på bestruket standardpapper 90g, oftast i storlek A1, men kan vara större (t.ex. vrakeka 28 fot) eller mindre. Ritningsbladen skickas rullade i papprulle.

Storlek
Längd (fot) 18 fot
Längd 5550 mm
Bredd 1800 mm
Djup 650 mm
Djupgående 520 mm
  • Artikelnummer: 109
  • Lagerstatus: Finns i lager
  • 500kr

  • Exkl moms: 400kr