Ytbehandling

Målning av vattenlinjen

Målning av vattenlinjen

Botten är sedan tidigare målad med International Fabi One. Det sista som görs är målning av vattenlinjen. Sedan är allt klart för sjösättning.

Sista strykningen fernissa

Sista strykningen fernissa

Så är det då dags för siste strykningen fernissa. Det ligger mellan 6 och 10 lager fernissa på de olika delarna, beroende på hur utsatta de är.

Fernissning av däck

Fernissning av däck

Nu kan vi även börja fernissa däcket. Det gick inte åt så mycket linolja till däcket som vi trodde. Lärken innehåller ju mycket harts och suger inte åt sig så mycket.

Första lagret fernissa

Första lagret fernissa

Nu har vi lagt på första lagret fernissa utvändigt och på detaljer invändigt. Första tre lagren kör vi förtunnade och sedan ytterligare fyra till fem lager så gott som oförtunnad. Däcket som är mest utsatt ska ha ett extra lager. Vi använder oss av Epifanes fernissa.

Inoljning av däck

Inoljning av däck

Äntligen kan vi börja olja in däcket. Detta skulle egentligen varit gjort under vintern, men vad gör man när man inte hinner bli färdig med allt. Det är fantastiskt att se träets struktur komma fram. Nu kan man nog börja känna sig lite stolt.

Bottenmålning

Bottenmålning

Utvändigt målas botten först med blymönja, och därefter med av vanlig grundbottenfärg International Primocon.

Inoljning av bordläggning

Inoljning av bordläggning

Första inoljningen utvändigt och invändigt. Nu framträder träets struktur verkligen, med vackra märgstrålar. Vi änvänder en blandning av rå linolje med en del balsamterpentin i. Däcket får dock oljas in till våren, eftersom vi ej har kunnat nåta fördäcket. Det blev för kallt innan vi fick tanken monterad.

Visar 1 till 7 av 7 (1 sidor)