Skånesnipa

Snipa, spetsgattad och rundgattad

Ofta hör man namnet snipa på en båt, ett namn som numera ofta blir felaktigt på en del båtar. Men namnet hör samman med de äldre öppna båtar som var mycket slanka i sina linjer och spetsiga både i för och akter. Dessa båtar var lättrodda och egentligen anpassade för mera skyddade vatten, men trots det så finner vi många snipor som brukats i öppna havet. Som Ölandssnipan, Gotlandssnipan, Skånesnipan i södra Sverige. I insjöarna finner vi Vänersnipan och Vättersnipan. De mest ”snipiga” båtarna finner man i Norges fjordar och kuster, som Oselvern och Nordlandsbåten, oerhört slanka båtskrov för rodd och segling.

Brukandet av båten har spelat stor roll, för fiske med tunga redskap ute till havs var den slanka snipan inte bärig nog. Båtbyggaren fyllde på med en mera fyllig för och akter, men nu var båten inte så lik en spetsig snipa längre, och vi kallar denna båt för rundgattad. Sådana växte fram i Bohuslän med sitt grova hav, där fick båttypen också ett eget namn, Kosterbåten.

På Kosteröarna fanns det förr duktiga båtbyggare som troligen gett namn åt båttypen. Tidigt började man att bygga däck på båtarna för att öka säkerheten, något som också spreds söderut i landet. I Blekinge har det funnits många duktiga båtbyggare, och redan i slutet av 1800-talet började man bygga rundgattingar som också blev däckade. Märkligt nog får de namnet Kosterbåtar eller till och med Blekingekostrar.

Tyvärr håller vi på att mista den riktiga benämningen på våra båttyper och vi hör ibland "kostersnipa" till exempel. Vad är det? En rund- eller spetsgattad båt?

Snipan har sitt ursprung i våra nordiska båtar från äldre tid. Vikingatidens båtar var snipor, mycket slanka och verkligen spetsgattade, typiskt för den tiden var att stävarna var höga. Det är något som finns kvar i de flesta av våra båttyper, dock inte så höga, stävarna sticker upp bara en liten bit över båtskrovet, och detta endast för att vara vackert. Den nordiska snipan är vacker.


7 - Snipa 'Capella'

7 - Snipa 'Capella'

18 fot. Längd 5490, bredd 1740 mm. Byggd 1945 av Olle Andersson i Svanshall, Kullabygden, Skåne. Rigg och segel saknas.

375kr Exkl moms: 300kr

8 - Snipa

8 - Snipa

16 fot. Längd 4875, bredd 1530 mm. Byggd av Christian Christiansson i Arild, Kullabygden, Skåne.

375kr Exkl moms: 300kr

9 - Snipa

9 - Snipa

18 fot. Längd 5390, bredd 1720 mm. Från Mölle, Skåne. I övrigt okänd ålder och härkomst.

375kr Exkl moms: 300kr

10 - Snipa

10 - Snipa

18 fot. Längd 5475, bredd 1750 mm. Byggd på 1920-talet av Georg Svensson, Mölle, Skåne.

375kr Exkl moms: 300kr

11 - Motorsnipa

11 - Motorsnipa

19 fot. Längd 5720, bredd 2030 mm. Byggd 1971 av Gunnar Svensson i Mölle, Skåne. Köl, stävar och spant i ek, bordläggning av furu. Försedd med 7 hk motor Penta MD 1.

375kr Exkl moms: 300kr

18 - Skånesnipa TG 24

18 - Skånesnipa TG 24

19 fot. Längd 5950, bredd 2170 mm. Byggd 1958 av Malte Göransson, Öster Jär, Trelleborg, Skåne. Helt i ek. Försedd med motor Yanmar 15 hk.

500kr Exkl moms: 400kr

30 - Snipa

30 - Snipa

18 fot. Längd 5395, bredd 1860 mm.  Byggd ca 1880 av Peter Kristiansson i Trelleborg, Skåne. Inredning och rigg saknas.

375kr Exkl moms: 300kr

61 - Skånesnipa

61 - Skånesnipa

18 fot. Längd 5310, bredd 1770 mm. Byggd troligen 1908 av Karl Andersson i Väster Jär, Skåne. Helt i ek. Inredning saknas.

250kr Exkl moms: 200kr

63 - Skånesnipa

63 - Skånesnipa

18 fot. Längd 5620, bredd 2020 mm. Byggd troligen på 1940-talet i Limhamn, Skåne. Helt i ek.

625kr Exkl moms: 500kr

Visar 1 till 9 av 9 (1 sidor)