Bordläggning

Inoljning av bordläggning

Inoljning av bordläggning

Första inoljningen utvändigt och invändigt. Nu framträder träets struktur verkligen, med vackra märgstrålar. Vi änvänder en blandning av rå linolje med en del balsamterpentin i. Däcket får dock oljas in till våren, eftersom vi ej har kunnat nåta fördäcket. Det blev för kallt innan vi fick tanken monterad.

Vackra linjer

Vackra linjer

De två båtbyggarna njuter av utsikten från sjöbon. Fast även det som finns därinne är vackert.

Spant fastsatta

Spant fastsatta

Alla spant och upplängor är nu fastsatta, och skrovet är nu helt färdigt. Vi har även fäst däcksbalkarna. 
Vi bjuder även på en bild av vår bra att ha skruvlåda, det går åt skruv i en mängd olika dimensioner.

Stävkraft

Stävkraft

Vi passar till stävkraften som håller ihop översta bordgången mot stäven. På undersidan av stävkraften hugger vi även ut initialer och årtal.

Upplängor

Upplängor

Vi har nu satt fast alla upplängorna på spant 2 - 6. Vi sätter även dit hylsan till propelleraxeln.

Översta bordgången klar

Översta bordgången klar

Sista nitarna sätts på plats. Ovansidan av översta bordgången hyvlas och får sin slutgiltiga form. Vi skruvar även dit spant 2 längst fram i fören.

Översta bordgången fastsatt

Översta bordgången fastsatt

Nu är översta bordgången fastskruvad och delvis nitad.

Tillpassning av översta bordgången

Tillpassning av översta bordgången

Översta bordgången sågas ut i detalj, hyvlas och passas till. I skarven mellan bordgångarna fasas lannet i undre och övre bordgången så att de överlappar varandra och bildar en rät fin linje utefter stävarna.

Färdigställande av femte bordgången

Färdigställande av femte bordgången

Under vattenlinjen längs med för- och akterstäv smetar vi på fårtalg som gör att det kommer att hålla helt tätt.
Vi sätter även de sista bottenstockarna på plats.
Vi gör finhyvlingen av både ovansidan på femte bordgången samt lannet innan vi basar sista bordgången.

Bitar till översta bordgången

Bitar till översta bordgången

Före byggets början bläddrade vi igenom bordbrädorna flera gånger. Vi visste i stort sett vilka brädor som skulle vara till vilket bord. Något av det första var att finna fyra vackra bitar till översta gången, det är ju den som syns mest. Vi dubbelkollar med de pappersmallar som vi nu har gjort innan vi sågar ut grovt.

Femte bordgången basad

Femte bordgången basad

Det är plötsligt mycket båt i sjöboden när även femte bordgången är basad. Bred och fyllig med ett mycket fint språng.

Tätning mellan bordgångar

Tätning mellan bordgångar

Där borden överlappar varandra, lannet, hyvlar vi en liten ränna med en skölphyvel, endast 1 mm djup. I rännan smiter vi rackarkitt (en blandning av rå linolja och krita), nu med lite färgpigment av guldockra för att få kittet ekfärgat. I kittet lägger vi en tråd av hampa. Det kommer nu att bli en så gott som helt tät båt.

Nitning av bordgång

Nitning av bordgång

När vi nitar bordgångarna använder vi en nitklämma för att pressa ihop bordgångarna och samtidigt trycka in kopparspiken. Sedan är det bara att slå dit kopparbricka, klippa av spiken och slå ut med en kulhammare. Nitklämman gör att man enkelt kan nita själv. Vi har två olika storlekar av nitklämmor beroende på bredd på bordgångarna. Idag har vi även extra hjälp med oss.

Basning av 4:e bordgången

Basning av 4:e bordgången

Medans bitarna till nästa bordgång ligger i baskistan hyvlar vi lanning på föregående bordgång. Vi använder en gammal tvättgryta för att koka upp vatten för att sedan via rör leda in ånga i baskistan som sitter inuti sjöboden.

Tredje bordgången fastsatt

Tredje bordgången fastsatt

Bitarna till tredje bordgången är nu ditsatta. Vid för och akterstäv skruvas de med bronsskruv. Bordgångarna nitas annars ihop med kopparspik och bricka. Bordgångarna följer varandra fint vilket ger en harmoni i linjerna.

Bitarna till tredje bordgången passas till

Bitarna till tredje bordgången passas till

Bitarna passas till ordentligt. Mest används hyvel men även bandsågen kommer väl till pass när det är mycket som ska bort.
Basning av tredje bordgången

Basning av tredje bordgången

Tredje bordgången basas och fästs med tvingar. Vi borrar även hål för dyvika längst ner i aktern precis ovanför kölens insida.

Basning av andra bordgången

Basning av andra bordgången

När bitarna till andra bordgången är grovt utsågade åker de in i bastrumman. Under tiden vi väntar fäster vi bordlaskar på första bordgången, vi använder stumlask med en laskbricka som nitas på insidan Efter tre kvart är det dags att ta ut första biten. Vi börjar med bitarna på styrbordssidan och fäster med skruvtvingar vid stävarna och några av mallarna. Sedan är det dags för bitarna på babordssidan.

Första bordgången sätts på plats

Första bordgången sätts på plats

Första bordgången passas till bit för bit. Sedan skuvas de fyra bitarna med bronsskruv både längs med kölen och vid stävarna.

Basning av sambord

Basning av sambord

Första bordgången är grovt utsågad och basad. Efter 45 min i bastrumman är den redo att böjas, vridas och sättas fast med skruvtvingar. Sedan får den svalna över natten innan vi kan börja passa till den.

Visar 1 till 20 av 20 (1 sidor)