Inredning

Bottentiljor på tork

Bottentiljor på tork

Undersidan på bottentiljorna har fått en sista strykning med blandning av rå linolja med lite tjära i. Detta ger både en vacker färg men gör de också väldigt tåliga. Ovansidan kommer att fernissas. Här står de på tork på ljugarbänken.

Det mesta på plats

Det mesta på plats

Nu är det mesta på plats. Har fäst alla slangar och kablar till motorn. Rorkulten är kvar samt nåtning av däck. Och så ytbehandling förstås. Idag plockade vi i alla bottentiljor, motorhuv mm för att se resultate. Och så här ser det ut idag.

Början på motorhuv

Början på motorhuv

Funderingar på hur motorhuv ska se ut. Motorhuven kommer även den att vara gjord i ek. Ovansidan ska var öppningsbar, samt delar av aktersidan. Den får inte bli för fyrkantig men jag vill samtidigt kunna använda ovansidan som ett litet "bord".

Alla sargbitar på plats

Alla sargbitar på plats

Främra och bakre sargbitarna är fästa och mittbitarna basade. Det blir 2 skarvar på varje sida pga svårigheter att hitta tillräckligt bra virke i de breda dimensiner som skulle krävas.

Basning av sarg - del 2

Basning av sarg - del 2

Vi fäster mittfisken i aktern för att stadga upp däcksbalken innan vi fäster sargen. Vi gör även böjarna något flackare för att underlätta att böja sargen. Vi tillverkar sedan en mall för att kunna svepa sargen runt efter basning för att lättare få rätt form. Sarg nr 2 spricker dock vid ett vres, så vi rätar ut sarg nummer 1 och basar om. Vid svepning runt mallen går det utmärkt och vi får äntligen rätt form på aktre sargen. Den främre sargen ser även den bra ut. Mittfisken på fördäcket är också på plats.

Basning av sarg

Basning av sarg

Dags att få sargen på plats. Sargen basas och böjs sedan rejält, speciellt i aktern som har två snäva böjar för att kunna vara rak i mitten.Den främra sargen är lättast och går bra. Sargen går ej in riktigt som planerat i de två hörnen i aktern. Vi smalnar av sargen ytterligare så mycket vi vågar för att lättare kunna böja snäva kurvor. Men det hjälper inte. Däcksbalken börjar ge vika istället.

Inoljning under blivande däck

Inoljning under blivande däck

Utrymmena under de blivande för- och akterdöcken oljas in med en blandning av rå linolja och balsamterpentin. Det är enklare att komma åt överallt innan däcket är lagt. Dessa utrymmen kommer även att oljas in under vintern tills träet är mättat.

Skott färdiga

Skott färdiga

Nu är både det främre och det aktre skotten så gott som färdiga. Ett litet hål luckan i det aktre skottet saknas men jag väntar tills sargen är på plats. Även någon form av hasp till det främra skottet ska på plats.

Stomme till däck och inredning

Stomme till däck och inredning

Vi sätter dit stomme till bänkar längs med båda sidorna. Stommen till däck och sarg är även den på plats. Delar av främre skottet med ett rejält förvaringsutrymme under fördäck. Batteri till startmotor monteras i utrymme under akterdäck.

Motorbädd fastsatt

Motorbädd fastsatt

Vi passar in motorbädden med hjälp av vår motor-atrapp. När vi är nöjda smörjer vi in ordentligt med tjära i alla skarvar och skruvar dit. Vi lyfter även i motorn för en sista koll.
Pollare och mastfot passas till och sätts dit.

Visar 1 till 10 av 10 (1 sidor)