Motorsnipa - Motorbåt

Egentligen är det inte mer än 100 år sedan vi för första gången placerade en motor i en fiskebåt. I Blekinge var det år 1904, en Höör-motor på 4 Hk, vars värde var mer än 4 gånger båtens. 

Därefter gick det snabbt, fiskarna insåg att det var lönsamt, nya motortyper utvecklades, blev billigare och mera driftsäkra. I början tog man båtar som var byggda för segel, i akterstäven höggs ur för propellern och hål borrades för hylsa och axel. En sådan båt kan studeras på ritning nr 103, under 1920-talet fick den motor och däck. Men på ritningen är den rekonstruerad till sitt seglande ursprung.

Det dröjde inte länge förrän man byggde båtar som var anpassade för både motor och propeller. Dessutom förändrade man båtskrovets form för bärighetens skull, både i för och akter. För många båtbyggare tog det tid att ställa om ögonens syn på båtformen, det var först efter kriget som man blev mera motorbåtbyggare.

Det utvecklades små inombordsmotorer också, lämpliga för små båtar på 14 – 15 fot. En sådan är på ritning nr 34. Den första byggdes på Hästholmen 1951 till en inomskärsfiskare som brukade båten dagligen under 30 år. Båten var försedd med en 2 Hk AW-motor.

Dock var båtmotorn en välsignelse för större båtar som var tunga att hantera, med en motor med backslag kunde båten ta sig fram säkert även i grovt väder. Tidigt började man att bygga en kapp (huv) över motorn, men mycket snart blev hela båten överbyggd med däck och rum för besättningen. Säkerheten ökade markant.


103A - Segelritning koster 'Elsie'

103A - Segelritning koster 'Elsie'

Färglagd segelritning av 16 fots koster 'Elsie'. Byggd 2008 i Björkenäs av Bertil o Roger Andersson. Efter förebild från Hasslö Båtvarv, uppmätning nr 94. Ägare Roger Andersson, Hästö, Karlskrona.

200kr Exkl moms: 160kr

Visar 1 till 1 av 1 (1 sidor)