Motor

Provning av motor

Idag provade vi motorn för första gången. efter lite strul med bränslefiltret och båtens lutning gick den igång, efter två års vila i sjöboden. Vilket härligt ljud.

Montering av tank

Montering av tank

Äntligen har vi fått tanken. Den är gjord i rostfritt stål och rymmer ca 20 liter. Anslutning för påfyllning och för avluftning upptill, anslutning för bränslekran ficka för uppsamling och avtappning av skräp och vatten nertill. Den är tillverkad av Kjell Magnusson i Sälleryd. Tanken är monterad. Däcksgenomföring i mässing för påfyllning av bensin.

Motorn på plats

Motorn på plats

Motorbädden är helt klar, bultarna förhoppningsvis på rätt plats. Behandlad med en blandning av rå linolja, balsamterpentin och tjära.

Motorbädd fastsatt

Motorbädd fastsatt

Vi passar in motorbädden med hjälp av vår motor-atrapp. När vi är nöjda smörjer vi in ordentligt med tjära i alla skarvar och skruvar dit. Vi lyfter även i motorn för en sista koll.
Pollare och mastfot passas till och sätts dit.

Upplängor

Upplängor

Vi har nu satt fast alla upplängorna på spant 2 - 6. Vi sätter även dit hylsan till propelleraxeln.

Provning av hylsa och propelleraxel

Provning av hylsa och propelleraxel

Det är oerhört viktigt att motor och propelleraxel kommer rätt i förhållande till varandra, annars kan det bli slitningar. Vi har tillverkat en motoratrapp i trä med bulthål, utgående axel och svänghjul på rätt plats, det är mycket enklare att prova denna än att lyfta i- och ur motorn på 100 kg. Vi ser att propellern passar fint i det uttag som är gjort i akterstäven, och propelleraxeln hamnar där det är planerat.

Manual till Albin O-11

Instruktionsbok till Albin O-11, O11_instruktionsbok.pdf

Reservdelar till Albin O-11, O11_reservdelar.pdf

De flesta delar går att beställa hos Fors Marin i Göteborg.

Motor Albin O-11

Motor Albin O-11

Har fått tag på en renoverad Albin O-11 ifrån Motorreparationer i Kristinehamn. Den är helt genomgången och ny dynastart ditsatt.

Val av motor

Antingen blir det en ny diesel inombordare eller en äldre bensin om det går att få tag på. Helst vill jag försöka få tag på en äldre motor, gärna en Albin O-1 eller O-11. En diesel är lite tråkig, låter lite för modernt. Det är ett helt annat ljud i en äldre Albin. Dessa är även kända för att vara av väldigt bra kvalitet.

Visar 1 till 9 av 9 (1 sidor)