85 - Fiskebåt VG 8 'Anna'

28 fot. Längd 8570, bredd 3300, djup 1100, djupgående 1030 mm.
Byggd under vintern 1991-1992 vid Väggavarvet i Karlshamn. Helt i ek. Motor Sabb 30 hk.

9 ritningsblad i skala 1:10.

  • 85 A Profilritning utvändigt
  • 85 B Profilritning genomskärning
  • 85 C Planritning skrov
  • 85 D Planritning däck
  • 85 E Spantritning 1 - 5
  • 85 F Spantritning 6 - 9
  • 85 G Spantritning 10 - 12
  • 85 H Spantritning 13 - 15
  • 85 I Linjeritning

Uppmätning nr 85, april 1992.


Motorsnipa - Motorbåt

Egentligen är det inte mer än 100 år sedan vi för första gången placerade en motor i en fiskebåt. I Blekinge var det år 1904, en Höör-motor på 4 Hk, vars värde var mer än 4 gånger båtens. 

Därefter gick det snabbt, fiskarna insåg att det var lönsamt, nya motortyper utvecklades, blev billigare och mera driftsäkra. I början tog man båtar som var byggda för segel, i akterstäven höggs ur för propellern och hål borrades för hylsa och axel. En sådan båt kan studeras på ritning nr 103, under 1920-talet fick den motor och däck. Men på ritningen är den rekonstruerad till sitt seglande ursprung.

Det dröjde inte länge förrän man byggde båtar som var anpassade för både motor och propeller. Dessutom förändrade man båtskrovets form för bärighetens skull, både i för och akter. För många båtbyggare tog det tid att ställa om ögonens syn på båtformen, det var först efter kriget som man blev mera motorbåtbyggare.

Det utvecklades små inombordsmotorer också, lämpliga för små båtar på 14 – 15 fot. En sådan är på ritning nr 34. Den första byggdes på Hästholmen 1951 till en inomskärsfiskare som brukade båten dagligen under 30 år. Båten var försedd med en 2 Hk AW-motor.

Dock var båtmotorn en välsignelse för större båtar som var tunga att hantera, med en motor med backslag kunde båten ta sig fram säkert även i grovt väder. Tidigt började man att bygga en kapp (huv) över motorn, men mycket snart blev hela båten överbyggd med däck och rum för besättningen. Säkerheten ökade markant.


Båtritningar

Uppmätningarna är gjorda från befintliga båtar som är traditionellt byggda. En del är fortfarande i bruk, några förvaras på olika museer och några finns kvar som vrak på olika platser. En del av dessa vrak är mer eller mindre sönderfallna, men är rekonstruerade på ritningen. Flera båtar är borta och finns inte mera.

Till de flesta ritningar följer ett kompletterande blad med uppgifter om material och dimensioner. På ritningen visas båtarna i profil utvändigt samt profil genomskärning vid CL. I plan, vardera halvan med inredning respektive utan. Samtliga spant finns utritade. De flesta ritningarna är i skala 1:10, men några är i skala 1:20.

Ritningarna är utskrivna på bestruket standardpapper 90g, oftast i storlek A1, men kan vara större (t.ex. vrakeka 28 fot) eller mindre. Ritningsbladen skickas rullade i papprulle.

Storlek
Längd (fot) 28 fot
Längd 8570 mm
Bredd 3300 mm
Djup 1100 mm
Djupgående 1030 mm
  • Artikelnummer: 85
  • Lagerstatus: Finns i lager
  • 1125kr

  • Exkl moms: 900kr

Relaterade produkter

Träbiten 160 - Sista fiskebåtsbygget i Blekinge

Träbiten 160 - Sista fiskebåtsbygget i Blekinge

En bok om det sista fiskebåtsbygget i Blekinge. En beskrivning av ett stort båtbygge i ek tillverkat av professionella båtbyggare 1992, material och metoder. Och en beskrivning av uppmätningen av båten, hur det gick till med sina speciella metoder. Och en beskrivning av det tidsödande modellbygget, hur det gick till med sina material och metoder.

75kr Exkl moms: 71kr